Vindt u onafhankelijke, diepgravende informatie over Almere belangrijk? Neem dan nu een abonnement op Almere Diep voor 35 euro

Hans van den Burg ‘Er was paniek voor nodig’

door Caroline in ’t Veld en Mario Withoud

foto's Josepha Kalsbeek

Hans van den Burg, bij velen bekend als de voorman van Gruppo Sportivo, heeft een nieuw album gemaakt; “Dig it yourself”. Ter promotie daarvan trad hij op bij Platenhuis 't Oor in Almere. Een goede gelegenheid voor een interview met een man die muziek op zijn eigen manier in zijn leven besloten heeft.

 

 

In plaats van zijn memoires te schrijven, of terug te blikken op wat toch wereldwijd succes was, schrijft hij doodleuk een nieuw album. Financiert hij het zelf, zonder label, en stapt in de auto om het album te promoten in het land. Alsof dat de gewoonste zaak van de wereld is.
Van den Burg is een lange man, gewend om in de belangstelling te staan. Bij de ontmoeting komt Van den Burg aanvankelijk wat knorrig over. Of misschien is, populair gezegd, bijdehand een betere omschrijving. Op het terras tegenover Platenhuis ‘t Oor ontdooit hij gaandeweg het gesprek. Of blijkt de eerste indruk niet juist te zijn.

Bekendheid
Een nieuw album. Is het
moeilijk om daar bekendheid aan te geven?
‘Mijn eigen fans reageren goed’, antwoordt Hans van den Burg, ‘Als het verder terug in de tijd is, vinden mensen vaker dat ik mijn beste album op mijn twintigste al gemaakt heb. Toch loopt de publiciteit voor mijn muziek wel goed.’
‘Lastig blijft het in de kleine Nederlandse muziekscene om van collega's aanbevelingen te krijgen. Ik ben dan weer degene die wel voor anderen zegt: leuk album heb je uit.
Hoe dichterbij het komt in de scene, hoe stiller het wordt rondom mij. Er is geen grote gitarist te noemen die zegt: “Hans, mooie plaat.” Dat is concurrentie ja. Ik zie dat niet zo, maar dat is de enige logische grond.’

Stigma's
‘Natuurlijk vragen mensen me op straat of ik "nog wel es wat doe". Als je in de Telegraaf staat, en je plaat wordt gedraaid, dan heeft iedereen je weer gezien. Dan "doe" je wat. Maar ze vragen mij nu niet meer zoals vroeger, ik ben al veel te lang weg.’
Stigma's zijn er om te doorbreken, en Hans gaat ze graag te lijf.
‘Ik ben zeker niet de volgende Wally Tax die op de keukenvloer ligt, terwijl ik bij wijze van spreken nog 3 pareltjes van albums gemaakt heb.’

Diep van binnen
‘Creatief is dit wat mij betreft de beste plaat die ik gemaakt heb. Logisch want het is op dit moment mijn laatste. Wat er voor nodig was om deze plaat te maken? Paniek was er voor nodig om dit te maken! Ik moet maken. Ik wil nog een statement maken. Ik wil de eerste ouwe lul zijn die terug komt als "naam" met een album dat staat.
Ik moet er niet aan denken dat je te zwak bent om te lopen en dan nog een plaat maken, zoals The Lau heeft gedaan. Ik probeer het technisch gezien allemaal voor te blijven.
De kracht om iets te maken wat ik mooi vind zit in mezelf. Ik blow niet, drink niet. Een blowtje of whisky stokt juist bij mij, ik ben gewoon adhd.’

Commercieel onhandig
Massamedia als tv leveren natuurlijk grotere bekendheid en dus meer aandacht op. Is een tv-optreden dan aantrekkelijk?
Van den Burg kijkt met een open blik over zijn glas frisdrank heen. ‘Nee joh, dan zetten ze me naast Jan Smit of zo. Ik heb drie keer in de Wereld draait door gezeten. Dat vinden veel mensen dan het summum. In werkelijkheid krijg je daar vooraf te horen wat je moet zeggen en hoe je enthousiast moet kijken. Dan moeten kijkers geloofwaardig vinden dat Jan Smit ineens zegt dat hij een grote fan van me is. Ik wil dat helemaal niet. Dan maar commercieel onhandig.’

Workaholic
Ondanks dat hij zegt “adhd te zijn" ziet hij zichzelf niet als workaholic.
‘In tegendeel’, zegt Hans, ‘ik ben juist lui. Ik ga iets maken wat mensen mooi vinden, en waarmee ik kan optreden. Geef mij maar lekker eten nu en dan ga ik daarna spelen. Dan heb ik eerst wel iets gemaakt.’ 

Zorgvuldig
Van den Burg wil interviews met hem voor publicatie graag lezen. Dat lezen doet hij  met grote zorgvuldigheid. Niet alle journalisten zijn namelijk even kundig, weet hij uit ervaring. En als hij dan met correcties komt, worden die niet altijd overgenomen.
Recent nog verscheen er een artikel dat hij niet alleen stilistisch minder mooi vond maar dat ook nog eens fouten bevatte. Zo stonden de namen van zijn kinderen verkeerd geschreven. Van den Burg verbeterde een en ander en stuurde het naar de journalist in kwestie. Zinvol was dat niet want het interview werd vervolgens geplaatst met fouten en alles erin. Daar heeft hij moeite mee.
Hij wil echter niet de indruk wekken dat het kommer en kwel is. Grijnzend zegt hij: ‘Over deze plaat zeggen ze in recensies dat hij klinkt als een debuut. Dat is mooi hè?’

Signeren
Bij de signeersessie in de winkel kopen we, de schrijvers van dit artikel, Van den Burgs nieuwe album voor een jarige vriend. De rij achter ons is lang. Dat meer mensen zijn nieuwe album willen kopen is goed nieuws voor Hans en Platenhuis ’t Oor. Met een sleuteltje haalt Van den Burg voorzichtig een hoekje van het beschermplastic los. ‘Ik doe dat aan deze kant altijd’, legt hij uit, ‘dan kun je ‘m daarna weer mooi dichtvouwen’. Voorzichtig schrijvend, om vlekken te voorkomen, signeert hij zijn album.
Daarna vouwt hij met een koesterend gebaar het plastic terug en overhandigt ons het gesigneerde album. De volgende klant wil een foto en wordt even vriendelijk en warm behandeld.

Naschift Hans Vandenburg

Uhh... op de eerste plaats is m'n achternaam verkeerd gespeld en op de tweede plaats staan er zeker 4 dingen in die ik zo niet gezegd heb. Maar ik zal ze wegens rusteisende herstelwerkzaamheden (net aan een liesbreuk geopereerd) niet veranderen onder voorwaarde dat dit gehele commentaar, dus van 'Naschrift t/m Vandenburg' er onderaan bijgeplaatst wordt en de lezer zich wellicht afvraagt welke 4 dingen dat dan in godsnaam zouden kunnen zijn die ik zo niet gezegd heb. Sterker nog, wat mij betreft wint de degene die daarop de meest juiste antwoorden geeft een gratis 'Dig It Yourself' album! Antwoorden naar hanszelf@facebook.com

 

Met dank aan Hans van den Burg, Boozy de Kok en Platenhuis ‘t Oor.















Reacties

Josepha Kalsbeek op 19-08-2015 20:15

Een credit voor de foto's was fijn geweest jongens: (c) Josepha Kalsbeek. Dat 't voor niks is, prima, want Hans is een goeie gast. Maar zet dan wel m'n naam er bij!

Log in of maak een profiel aan op deze site
Als je inlogt of een profiel aanmaakt op deze site kun je sneller reageren en worden je reacties automatisch geupdate met je nieuwe gegevens als je die aanpast. log nu in/schrijf je nu in 
Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Vul deze captcha in
Dit is een verplicht veld