Vindt u onafhankelijke, diepgravende informatie over Almere belangrijk? Neem dan nu een abonnement op Almere Diep voor 35 euro

Judas door Suburbia

door Jo Maas
foto's Jo Maas

Woensdagavond 26 augustus zou de première zijn van deze locatievoorstelling in de Groene Kathedraal, maar in verband met de weersverwachting werd deze afgelast. Er was een grote kans op bliksem. Sommigen zullen iets achter die bliksem zoeken; de verrader 'Judas' opvoeren in deze Kathedraal, dat is de goden verzoeken.

 


Maar donderdagavond 27 augustus was ik erbij in de Groene Kathedraal. Samen met veel andere bezoekers keek en luisterde ik geboeid hoe Justus van Dillen de legende van Judas vertolkte.De Groene Kathedraal is een prachtige locatie voor dit theaterstuk, dat in 2006 is geschreven door Lot Vekemans. Tweeduizend jaar na de tragedie die de wereldgeschiedenis veranderde, geeft Suburbia het woord aan Judas. In De Groene Kathedraal vertelt hij over zijn leven, zijn vriendschap met Jezus en over grootse plannen om de wereld te verbeteren.

Wie was die Judas?
Er is verwarring omdat er blijkbaar twee Judassen tot de discipelen van Jezus behoorden. Volgens bijbelkenners was er 'n Judas Taddeüs en 'n Judas Iskariot bij de twaalf apostelen van Jezus. Volgens de legende is Judas Iskariot diens verrader.

Volgens het Judas-evangelie is deze Judas weliswaar een verrader, maar vooral een vroom en gelovig man, die tégen zijn wil deed wat Jezus van hem verlangde. Volgens de tekst zou Judas Iskariot als enige apostel echt begrepen hebben wat de missie van Jezus was en de anderen konden dit niet begrijpen omdat ze daartoe niet 'waardig' of 'rijp' genoeg waren. Zonder Judas zou Jezus’  verhaal misschien nooit zijn geschreven.

Judas de Verrader
Jammer voor apostel Judas Tadeüs, maar er is geen sterveling in dit christelijke avondland die zijn kind Judas noemt. Is het eigenlijk gerechtvaardigd dat de naam 'Judas' een icoon van verraad werd? Wat hield zijn verraad volgens de overleveringen precies in en wilde hij de dood van Jezus? Wat waren zijn motieven toen hij Jezus de fatale kus gaf? Judas confronteert ons in dit stuk met de Judas in onszelf. Hoe gaan wij vandaag om met morele dilemma's? Hoe vaak spelen wij vals spel en verraad? En waarom zoeken wij zwarte pieten en zondebokken om onze schuld op af te wentelen? Judas kiest zijn woorden nauwkeurig, want hij weet hoe snel mensen hem verkeerd begrijpen. Een kus kan fataal zijn. ,,Als je nooit iets doet, kun je nooit iets fout doen, en ook niks goed. Denk daar maar eens over na", spreekt Judas. ,,Iedereen heeft zijn ziel schoongewassen door mij zwart te maken. Ik ben gestorven en heb zo alle schuld op me genomen." En; "Wie van jullie wil zijn naam ruilen met de mijne?"

Judas houdt het publiek een spiegel voor. Het zijn dit soort teksten die het publiek tot nadenken aanzet. Veel morele dilemma's zijn samengebald in zijn monoloog. In die zin was voor mij de voorstelling geslaagd.

Iedereen die de voorstelling beleeft zal dat bij zichzelf in enigerlei vorm ontdekken. Aan de vertolking door Justes van Dillen zal 't niet liggen; die is groots.

 

De voorstelling Judas is tot en met 12 september te zien.

http://www.theatergroepsuburbia.nl/voorstellingen/judas

 



Reacties

Log in of maak een profiel aan op deze site
Als je inlogt of een profiel aanmaakt op deze site kun je sneller reageren en worden je reacties automatisch geupdate met je nieuwe gegevens als je die aanpast. log nu in/schrijf je nu in 
Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Vul deze captcha in
Dit is een verplicht veld