Vindt u onafhankelijke, diepgravende informatie over Almere belangrijk? Neem dan nu een abonnement op Almere Diep voor 35 euro

Werkbezoek WitchWorld

door Caroline in 't Veld
foto's Jerzy Soetekouw

Een werkbezoek van de PvdA-fractie Almere aan Witchworld levert een gemêleerd publiek. De wethouder en raadsleden als usual suspects, maar ook niet-politici en zelfs een moeder met peuter. De groep wordt ontvangen in het Witchworld-kantoor in de Rabotoren en rondgeleid door initiator en eigenaarTon Theunis zelf. Hij nam alle tijd om de details van zijn bedrijf te bespreken. De rondleiding duurt dan ook van 16.00 uur tot 18.30 uur zonder koffiepauze.


Vlijt
Het is bijzonder om te zien hoe Theunis vertelt. Verhalend, beeldend. Hij komt net terug uit Zweden waar hij geschreven heeft aan de legende waarop Witchworld gebaseerd wordt. Het manuscript is net af. Hij werpt voor de ogen van het publiek een stapel A4 printjes, minimaal 200 pagina’s, zo van de printer op een werktafel. “Almeria” staat er op de cover.
'Bij Witchworld gaan we het eerst maken, en daarna zien we wel of het kan', zegt Theunis. Dus zien we maquettes, bouwtekeningen, kaarten, een mislukt gietsel van het hoofd van oud-burgemeester Jorritsma en zelfs kleding voor de promotie van het merk binnenkort.

Stages
Theunis zegt zijn mensen altijd centraal te stellen. Stagiaires en vrijwilligers maken vrijwel alles voor Witchworld. En ze maken bij Witchworld noodgedwongen bijna alles zelf in de ruimste zin des woords, want geld is er nog altijd niet veel. Het schrille contrast tussen de gesprekken over grote bedragen financiering en de dagelijkse praktijk waarin gewoon met hergebruikte herbruikbare materialen en veel fantasie en ambacht materialen worden vervaardigd raakt de toeschouwers wel. 'Ik geloof echt in Witchworld en ben onder de indruk van het talent dat Witchworld in alle stagiaires weet te ontdekken', zegt organisator van dit werkbezoek, Jerzy Soetekouw.

Gevecht

‘Een dik mannetje met een grote mond dat met de hele wereld het gesprek aan gaat.’ Theunis spaart zichzelf niet in zelfkritiek en –spot. Hij laat alle krantenkoppen van de afgelopen periode even de revue passeren en gaat op alles in. Behalve hoe de financiering van het park geregeld is, daarover wil hij niets kwijt. De bezoekers besluiten beleefd om er niet verder naar te vragen.

Charme-offensief
Het is een goed werkende pr-motor die Theunis op zijn publiek afvuurt. Zijn team demonstreert, hij motiveert je om als publiek vooral overal je neus in te steken. En het werkt. Wethouder Herrema voorziet zichzelf direct van een paar trollenoren en het kind in de meeste volwassenen komt los. 'Zijn dat echte zwaarden?'

De waarschuwing dat je bijna nergens aan mag komen lijkt bijna vergeten. Theunis is in zijn nopjes en lacht naar zijn team. 'Het is wat mij betreft een boeiend verhaal. In een jaar tijd, sinds ons vorig werkbezoek, zijn er duidelijk heel wat stappen gezet', zegt PvdA-raadslid Ciska van Rijn.

Kwetsbaar
Ton Theunis weet dat het werkt om je te laten zien zoals je bent. Hij leert het zijn leerlingen tijdens stages en geeft zelf het goede voorbeeld. Dan wordt kwetsbaarheid je kracht. De werkelijke kwetsbaarheid van Witchworld ligt echter dieper, op financieel vlak. Dat wordt je wel duidelijk als je er rondloopt.
Marc van Rooij, oud-commercieel directeur van Sixflags, ook aanwezig in het publiek, bevestigt op een vraag hoeveel bezoekers Sixflags had in het eerste jaar, dat daar 1.7 miljoen bezoekers (betalend en gasten) kwamen. Op dit moment zal dat bezoekersaantal naar zijn inschatting rond de 700.000  liggen. De cijfers die Witchworld hanteert (750.000) zijn volgens Ton Theunis zelfs aan de lage kant:  Royal Haskoning DHV berekende in op eigen initiatief gedaan onderzoek 845.000 voor het startjaar.

Geld
Witchworld’s initatief voor realisatie van een pretpark is nog altijd complex, zo blijkt uit het verhaal dat Ton Theunis vertelt. Niet alleen speelt de discussie of de bezoekerscijfers hoog of laag ingeschat zijn. Er is meer geld dan alleen 90 miljoen euro nodig voor het ontwikkelen en operationeel krijgen van een park. “Sixflags had in het eerste jaar een budget van 10 miljoen euro geheel beschikbaar voor marketing en reclame.” aldus Van Rooij.

Als je dat afzet tegen alle excellerende vaardigheden van de kunstenaars en ambachtslieden waarmee Witchworld nu het merk vestigt, zie je niet alleen de mogelijkheden van wat er kan “zonder budget”. De onmogelijkheden zijn ook meteen duidelijk.

Respect
Ton Theunis durft er zelf eerlijk over te zijn: het is zeker goed mogelijk dat Witchworld als themapark er komt. Logisch dat hij dat zegt uiteraard. Maar feit is dat Witchworld Academy er nu al is. Bij die Academy hebben al meer dan 300 studenten inmiddels stage gelopen en een aantal arbeidsgehandicapten heeft daar een vaste werkplek. En dat hebben Theunis en zijn team wel al voor elkaar gekregen. Of dat park er nou wel of niet komt, doet aan die prestatie niets af. 








Reacties

Log in of maak een profiel aan op deze site
Als je inlogt of een profiel aanmaakt op deze site kun je sneller reageren en worden je reacties automatisch geupdate met je nieuwe gegevens als je die aanpast. log nu in/schrijf je nu in 
Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Vul deze captcha in
Dit is een verplicht veld